Apropriação e uso do Projeto Ensino Aberto (EA) da Unicamp = processo de organização da formação de docentes do Instituto de Artes (IA) da Unicamp = Apropriation and use of open education project at Unicamp: process organization of teachers training at Institute of Arts (AI)
Ano: 2016
Tipo: Tese
Agência fin.: Sem agência definida
Grau: Doutorado
Disciplina: Artes Visuais
Universidade (IES): UNICAMP
Faculdade/Departamento: Instituto de Artes
Programa: Doutorado em Artes Visuais
Fonte de dados: UNICAMP DSpace
Autor: Fonseca, Renata Almeida
Orientador: José Armando Valente
Assunto: Educacao - Estudo e ensino,Arte - Estudo e ensino,Tecnologia educacional,Ensino auxiliado por computador,Tecnologia - Servicos de informacao,Education - Study and teaching,Art - Study and teaching,Educational technology,Computer-assisted instruction,Technology - Information services
Resumo: Resumo: O presente trabalho apresenta uma pesquisa quantitativa e qualitativa realizada na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), desenvolvida, respectivamente, com os docentes em geral e com os docentes e os alunos do Programa Estágio Docente (PED) do Instituto de Artes (IA), sobre a formação docente como meio de apropriação de uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), especificamente o Projeto Ensino Aberto (EA) que usa o ambiente TelEduc nas disciplinas da graduação da Universidade. A metodologia usada na pesquisa foi um levantamento do perfil dos docentes da Universidade com relação ao uso e apropriação das TDIC e a realização de uma entrevista individual com docentes do Instituto de Artes, também com relação ao uso e apropriação das TDIC, em suas áreas específicas de conhecimento. Como parte dessa apropriação dos participantes da pesquisa, foi proposto um processo de formação no IA para observar e propor melhorias. Esse processo de formação teve como base o trabalho realizado pela equipe de apoio em Educação a Distância (EAD) da Unicamp de 2003 a 2009. O processo realizado no IA resultou em melhorias para um processo institucional de formação docente para uso do EA, podendo ser estendido para as demais unidades da Unicamp,\$aAbstract: This paper presents a quantitative and qualitative research conducted at the State University of Campinas (Unicamp), developed respectively with the teachers in general and with the teachers and students of the Teacher Training Program (PED) Arts Institute (IA), on teacher training as a means of use of Information and Communication Digital Technologies ownership (TDIC), specifically the education Project Open (EA) using TelEduc environment in graduation courses of the University. The methodology used in the study was a survey of the profile of the University of teachers regarding the use and ownership of TDIC and conducting individual interviews with professors from the Art Institute, also regarding the use and ownership of TDIC in their specific areas of knowledge. As part of this appropriation of participants, it proposed a training process in IA to observe and propose improvements. This training process was based on the work of the support team in Distance Education (EAD) of Unicamp 2003 to 2009. The process carried out in the IA resulted in improvements to the institutional process of teacher training for the use of EA and may be extended to other units of Unicamp
Abstract: Abstract: This paper presents a quantitative and qualitative research conducted at the State University of Campinas (Unicamp), developed respectively with the teachers in general and with the teachers and students of the Teacher Training Program (PED) Arts Institute (IA), on teacher training as a means of use of Information and Communication Digital Technologies ownership (TDIC), specifically the education Project Open (EA) using TelEduc environment in graduation courses of the University. The methodology used in the study was a survey of the profile of the University of teachers regarding the use and ownership of TDIC and conducting individual interviews with professors from the Art Institute, also regarding the use and ownership of TDIC in their specific areas of knowledge. As part of this appropriation of participants, it proposed a training process in IA to observe and propose improvements. This training process was based on the work of the support team in Distance Education (EAD) of Unicamp 2003 to 2009. The process carried out in the IA resulted in improvements to the institutional process of teacher training for the use of EA and may be extended to other units of Unicamp,\$aArtes Visuais,\$aDoutora em Artes Visuais
Referência: FONSECA, Renata Almeida. Apropriação e uso do Projeto Ensino Aberto (EA) da Unicamp: processo de organização da formação de docentes do Instituto de Artes (IA) da Unicamp = Apropriation and use of open education project at Unicamp: process organization of teachers training at Institute of Arts (AI). 2016. 1 recurso online (135 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em:
Tags: